4 mars 2007

Chasing Cars - VVV i Tierp

Äntligen hemma, ungefär. En helhelg i Tierp är ju inte helt fel, men nog kan man vara trött efter att ha sovit alldeles för lite. Som vanligt alltså. Men jag är glad, mest. nöjd över allt som blivit bra.

Samboveckan tog slut i fredags. Distansförhållanden är speciella, och när man är arbetsnarkoman så är det svårt att kunna slappna av och våga ta tid. Och sen att släppa alla krav om jobb och träning och bara vara. Jag kan inte bara vara, det är omöjligt. Paniken över framtiden smyger sig på också, och tills lut så måste allt bara rasa. Och det var det som hände. Jag trodde inte att det skulle behöva bli jobbigt igen, inte behöva skrika och skaka i gråtattacker. jag slet av mitt vänskapsarmband. Jag slet nästan av mitt victorarmband. Gud, vart är du? Jag behöver dig.

I helgen fick jag höra att jag saknade moral. Efter allt som hänt och händer i mitt liv så blev det som ett slag i solarplexus. Vissa är ju kristna och står upp för det dom tror på, inte som jag, som saknar moral. "Men det gör ju jag också! Jag är som du!". Okej? Jag kan inte ta kritik, speciellt inte från folk som inte känner mig och speciellt inte när jag inte tycker att jag förtjänar kritiken. Jag smet ut från Nicklas predikan (jag vet, det är en synd bara i sig) för att jag behövde få perspektiv. Saknar jag verkligen moral? Står inte jag upp för det jag tror på? Gör ett beslut, som jag aktivit tagit, mig till en dålig människa? Och egentligen, spelar det verkligen någon roll? Alla är vi syndare, alla lika illa. Ingen har rätt att döma någon annan. Mina funderingar tog slut när Jocke kom ut och satte sig med mig. Och vi pratade, började prata om andra saker än vad vi pratat om förut. Ibland så behöver man bara få släppa sitt eget och lyssna. Sen smet jag in och hade förbön för de som hade saker att be för. Och när någon säger "Tack för att du finns" till en, vad spelar allt annat för roll då?

Men många långa samtal med Jocke och med Elin, personlig uppmanande bön av Nicklas, skratt och lovsång, förbön och ljus, nattliga samtal och snusk, planeringar för framtiden och pepp-snack, promenader i solsken och pannkaka med glass, och Gud, så himla mycket Gud, behövs det något annat?

Lovsång och bön ikväll (igen). Lidingö på onsdag, längtar längtar längtar! lite träning och mycket tvättande ikväll. Sen så ska jag sova i min soffa och börja läsa mina nyinhandlade pocketböcker. Och tacka Gud för att han förlåter mina utbrott.

Du som vill att jag ska finnas
Du som vet att jag är jag
Du förstår mitt hjärtas längtan
och är hos mig natt och dag
Din är jag och all din kärlek
får jag varje andetag
Amen

1 kommentar:

Cecilia sa...

nice blogg...
jag lär ju kika in här lite då å då...
bäst å hålla koll på dig tänkte jag! =)
har lagt till dej på min startsida!
krama

"för alla idioter som gick vilse i sin tro, för alla strebers utan ro."