5 mars 2008

Mr Mraz - A-Z

Ensam hemma, det är då man har tid att tänka. Min effektivitetsmani fungerar inte om jag inte har något att göra, summa sumarum; har jag inget jag måste göra, så gör jag ingenting alls. Är det som brukar kallas ledighet? effektiv funderingstid, skulle jag hellre vilja säga.

trotsade vintervädret och träningsvärken och tog en promenad med mr mraz och Bosse. Funderade kring fenomenet fritidsintressen, eller hobbies. Ni vet; "hej jag är en tjej på 12 år som gillar hästar killar och kompisar" dvs; jag är kär i en kille (oftast i min klass), jag har kompisar och jag rider på ridskola en gång i veckan. alltså var man en hästtjej, normal hästtjej, men ändå en tjej med ett hästintresse. en specifik hobby. någonstans på högstadiet tog det första intresset, killar, över allt det andra och fenomenet fritidsintresse försvann. och nu då?

(faan! bosse snodde just alla kakor som jag tagit fram! gaah, dom goda smördegskakorna som vi bakade i julas. alla smulor hade åkt ner på golvet. bajs-hund, jag fick lov att dammsuga.)

Jag funderade verkligen på det här med fritidsintressen, vad gör folk egentligen på kvällarna? speciellt nu när man är student och typ har en föreläsning per dag, hur fördriver man sin tid? ska man plugga ALLA vakna timmar? eller ska man göra allt först och sen plugga. och vad är då allt?

Det finns mycket som jag tycker är roligt att göra, men jag skulle inte vilja kalla det en hobby:
  • läsa aftonbladet
  • shoppa (visst är det roligt, en stund, men jag ledsnar rätt så fort)
  • sjunga (jo, jag gillar ju det, men är det någon som INTE tycker om att sjunga? dessutom, säger man att man gillar det eller gör det så brukar det ju betyda att man är duktig på det, och det skulle ju i så fall vara en sanning med modifikation)
  • planera (absolut mest sant)
  • jobba.
  • plugga (ibland)

Det finns andra saker som jag tycker om att göra, men att säga att det är en hobby, eller ja kanske..

  • Svettas, anstränga mig så pass mycket att tröjan ska gå att krama ur efteråt; springa tills man blir illamånde, gympa tills armarna skakar eller cykla så att dagen efter är träningsvärken så påtaglig att man inte KAN gå i trappor.
  • Innebandy, både att spela och titta på. 2-3 matcher kan det bli per helg, ibland lite elitserien/superligan på tv, lite herrar, damer och andra intressanta matcher. kul att sitta på en läktare, ha en kopp kaffe i handen och kritisera alla andra.
  • Kyrkan och Gud, både gudstjänster, lovsångs/bönekvällar, hemgrupp/bönegrupp och allt annat som kan innefattas. Sitta på bibelstudium på läger och bara suga in kunskap, prata om trosfrågor över en kopp thé och en bit kladdkaka.
  • Matlagning och bakning, allt från middagsmat till grovt bröd till en kladdkaka på 20 minuter. Gärna laga åt och tillsammans med andra, bara läsa kokböcker eller sitta och leta recept på internet. Eller vi kan säga såhär, allt som innebär planering.
  • Diskutera tro, kultur, samhälle, bäcker, livet, ja allt över någon typ av dryck (oftast en kaffe) med tända ljus och skön musik i bakgrunden.nära vänner, eller personer som håller på att bli nära vänner ska också innefattas.

Ja, vad säger ni? räknas det som fritidsintressen? det är saker jag försöker göra regelbundet. men just just ikväll så var inget aktuellt. kyrkan har blivit för mycket jobb, och nu jobbar jag inte så mycket längre. innebandysäsongen har tagit slut och det är sportlov från träningarna. träningsvärken, som sagt, var så påtaglig att det var fysiskt omöjligt att gå i trappor, ingen hemma, dvs, ingen att laga mat till eller med och ingen att umgås med, bara en pojkvän på andra sidan telefonlinan som ville ägna en stund åt att lyssna på mina funderingar; har vuxna människor verkligen fritidsintressen?

wikipedia, bästa som gjorts på internet har beskrivit en hobby som:
En hobby är en aktivitet man utför på sin fritid för nöjes skull.
Får man betalt för detta, har man tagit det första steget från hobby till
arbete. En hobby, till skillnad från arbete, innebär inget tvång, utan baseras på frivillighet. En hobby kan dock övergå i mani, och då upphör frivilligheten.

alltså kan inte min planerings/effektivitetsmani klassas som ett intresse? "hej jag är en tjej på 20 år som gillar att planera mina dagar in i minsta detalj, att idrotta och en speciell kille (hihi)"

Inga kommentarer:

"för alla idioter som gick vilse i sin tro, för alla strebers utan ro."